[Interview] Steven Jongeneel over de lancering van Snaplabs

[Interview] Steven Jongeneel over de lancering van Snaplabs
  • Media
  • 18 dec 2015 @ 17:59
  • Link
  • Dewi Smeenk
    Dewi Smeenk

    Freelance Redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • Social media

Social Embassy lanceert Snaplabs. In Snaplabs krijgen merken en marketeers door middel van workshops begeleiding en ervaring op Snapchat. Wij spreken Steven Jongeneel, mede-oprichter van Social Embassy en Snaplabs.

Wat is Snapchat?

Snapchat is een mobiele app waarmee je foto’s en video’s op een heel eenvoudige manier tot grappige berichten maakt. De content is tijdelijk en verdwijnt dus weer. Onderzoek laat zien dat mensen Snapchat vooral voor de lol gebruiken.

Waarin verschilt Snapchat van Facebook en Instagram?

Snapchat is intiemer. Je deelt berichten 1 op 1 of als story met vrienden. De berichten verdwijnen weer. En dat heeft zo zijn voordelen.

Wat is de doelgroep van Snapchat?

Snappers zijn relatief jong. Volgens onderzoek van SproutSocial is 45% van de gebruikers tussen de 18 en 24, 26% tussen de 25 en 34, 13% 35-44, 10% 45-54 en 7% ouder dan 55. In vergelijking met andere sociale netwerken heeft Snapchat de grootste gebruikersgroep tussen de 18 en 24 jaar.

Snaplabs! Wat gaan jullie doen en waarom?

Wij doen met onze klanten Social Academy’s en het viel telkens op dat marketeers Snapchat niet kennen en eerlijk gezegd, meestal ook niet snappen. En dat terwijl het groter is dan Instagram. Vreemd toch? Of eigenlijk ook weer niet, omdat het in de vorm zo verschillend is van de andere netwerken. Het onbewuste, onbekwame deed ons eigenlijk een beetje denken aan de opkomst van social media. En aangezien wij verschillende merken zoals Fanta al begeleiden op Snapchat, is Snaplabs voor ons een logische stap. We pakken het echter wel anders aan dan dat we doen met andere platformen. Omdat het gevoel bij het platform zo belangrijk is en jongeren het heel eigen gebruiken, kiezen we voor een hele praktische aanpak via workshops met jongeren uit de doelgroep.

Uitleggen hoe het werkt dus? Dat kunnen marketeers toch zelf ontdekken?

Tja, een account aanmaken en proberen is natuurlijk iets dat iedereen ook zelf moet doen! Wat wij toevoegen zijn de inzichten en de interactie met de doelgroep. We hebben natuurlijk veel ervaring. Belangrijk punt is ook dat wij platformen nooit standalone zien, maar altijd in combinatie met de overige social media inzet. We helpen dus bij insights, een plan en supporten bij de uitvoering.

Waarom spelen merken nog onvoldoende in op Snapchat, denk je?

Ik denk dat dit voor een groot deel te maken heeft met de onbekendheid. Ze gebruiken het privé onvoldoende. Misschien zakelijk vanuit hun vak, of met hun kinderen. Maar er is te weinig kennis over het enorme bereik en engagement. De tweede reden is dat er nog geen advertentiemodel is. Een merk dient om bereik te krijgen nu zelf volgers te krijgen en dat is in de praktijk best lastig. Om deze reden werken wij overigens vaak samen met influencers. 

www.socialembassy.nl

Dewi Smeenk

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken